تحریر: ڈاکٹر اے ایچ نیّر
اُردو ترجمعہ: محمد عبدالحارث
Single National Curriculum یا یکساں تعلیمی نصاب نئے پاکستان کے وعدے کا نتیجہ ہے۔ یہ وعدہ ہے ایک ایسے پاکستان کا جہاں تعلیم رنگ ونسل کے امتیاز سے پاک ہوگی، ایک ایسا پاکستان، جہاں تعلیم و تدریس بین الاقوامی رحجانات سے مطابقت رکھتی ہوگی، جو طلبہ میں تجزیاتی مہارت، تنقیدی سوچ اور تخلیقی صلاحیتوں کو پروان چڑھاتی ہوگی، اور جو رٹّے سے دور ہوگی۔ ایک ایسا پاکستان جہاں اس سے کوئی فرق نہیں پڑے گا کہ کوئی ایک ‘اشرافیہ’ پرائیویٹ اسکول، سرکاری اسکول یا مدرسہ میں پڑھا ہے۔ ایک ایسا پاکستان جہاں ہر سکول کے بچے کو ایک جیسی تعلیم ملے گی، اور اس طرح زندگی میں یکساں مواقع حاصل ہوں گے۔
یہ وعدہ ایک خواب جیسا ہے۔ لیکن بہت سے نیک نیتی کے منصوبوں کی طرح، تعلیمی پالیسی کا حال ہی میں اعلان کردہ جائزہ ایک تجریدی خیال کے طور پر بہتر لگتا ہے۔ شائع شدہ مواد کا قریب سے جائزہ لینے سے تشویش کے بہت سے مسائل سامنے آتے ہیں۔ نئے SNC کو اب تک گریڈ I سے V کے لیے منظور اور اعلان کیا جا چکا ہے، اور پالیسی میں خامیاں پہلے ہی واضح ہو رہی ہیں۔
ایک تو، SNC اس بات کی تصدیق کرتا ہے کہ تعلیمی پالیسی سازوں کا اس بات پر یقین نہیں ہے کہ معیاری تعلیم کیا ہے۔ ان کا ماننا ہے کہ اگر پانچ سال کے بچے کے لیے انگریزی زبان بالکل اجنبی ہے، تب بھی اسے انگریزی میں تعلیم دینی چاہیے۔ ان کا یہ بھی ماننا ہے – تمام دستیاب شواہد کے برعکس – کہ مذہبی تعلیم کی زیادہ مقدار پاکستان کے زیادہ ایماندار اور مفید شہری پیدا کرے گی۔ تنقیدی سوچ جدید علم میں مرکزی حیثیت رکھتی ہے، جبکہ SNC کے ذریعے، پالیسی پلانرز ایسے اثرات کو فروغ دے رہے ہیں جو تنقیدی سوچ کے خلاف ہیں۔ بنیادی توجہ طلباء کے سروں میں ڈالی جانے والی معلومات کی سراسر مقدار پر ہے۔
حکومت کا اصلاحات کا نعرہ ہے: تعلیمی نسل پرستی کا خاتمہ، واقعی ایک قابل تعریف مقصد۔ لیکن جو منظور اور نوٹیفائی کیا گیا ہے وہ یکساں نصاب ہے نہ کہ یکساں نظام تعلیم۔ مؤخر الذکر کا مطلب سب کے لیے یکساں تعلیمی سہولیات بھی ہوں گی – امیر اور غریب، دیہی اور شہری، لڑکے اور لڑکیاں۔ صرف یکساں تعلیم ہی تعلیمی نسل پرستی کے خاتمے کو یقینی بنائے گی۔ لیکن حکومت نے یکساں تعلیم کے لیے ابھی تک کوئی منصوبہ پیش نہیں کیا۔ اور یہ واضح نہیں ہے کہ آیا یہ کبھی ہوگا۔
پورا نہ ہونے والے وعدوں کے پیچھے کیا ہے؟
پاکستان تحریک انصاف (پی ٹی آئی) کی حکومت نے اپنے دور کا آغاز تعلیمی پالیسی کے فریم ورک کے اعلان کے ساتھ کیا، جس میں تعلیم میں چار ترجیحی شعبوں میں اصلاحات کو اجاگر کیا گیا۔ یہ تھے: (1) تمام سکولوں سے باہر بچوں کو سکولوں میں ڈالنا، جیسا کہ آئین کے آرٹیکل 25A-کے تحت ضروری ہے۔ (2) یکساں نصاب متعارف کروا کر تعلیم میں نسل پرستی کا خاتمہ؛ (3) تعلیم کے معیار کو بڑھانا؛ اور (4) تکنیکی اور پیشہ ورانہ تعلیم پر زور دینا۔
فریم ورک کو عام طور پر ملک میں اسکول کی تعلیم کے مسائل کی درست تشخیص پر مبنی سمجھا جاتا تھا۔ اگر مناسب طریقے سے اور سوچ سمجھ کر عمل کیا جائے تو اس فریم ورک کے اندر کی گئی اصلاحات ممکنہ طور پر عوامی تعلیم کے معیار میں اضافہ کر سکتی ہیں۔
فریم ورک کے اعلان کے بعد سے دو سالوں میں، حکومت نے SNC تیار کرکے دوسری ترجیحی علاقے میں کچھ پیش رفت کی ہے، لیکن دیگر تین ترجیحی شعبوں میں کوئی پیش رفت نہیں کی ہے۔ مجھے شک ہے کہ اس کی وجہ یہ ہے کہ دیگر تین ترجیحی شعبوں میں سے ہر ایک کو بھاری مالی عزم کی ضرورت ہوگی، جس کا وعدہ تعلیم کے لیے مُختص کی گئی معمولی رقم نہیں کر سکتی۔ دوسری طرف، نیا نصاب متعارف کروانے میں زیادہ وسائل کی ضرورت نہیں ہے۔
حکومت کا اصلاحات کا نعرہ ہے: تعلیمی نسل پرستی کا خاتمہ، واقعی ایک قابل تعریف مقصد ہے۔ لیکن جو منظور اور نوٹیفائی کیا گیا ہے وہ یکساں نصاب ہے نہ کہ یکساں نظام تعلیم۔ مؤخر الذکر کا مطلب سب کے لیے یکساں تعلیمی سہولیات بھی ہوں گی – امیر اور غریب، دیہی اور شہری، لڑکے اور لڑکیاں۔
ترجیح نمبر ایک لے لیں۔ یونیسیف کے اعداد و شمار کے مطابق، 22۔8 ملین بچّے اسکول سے باہر ہیں، اور اسکولوں کے اندر اندراج شدہ طلباء کی کل تعداد تقریباً 25 ملین ہے۔ یعنی تقریباً اتنے ہی بچے اسکول سے باہر ہیں جتنے اسکول میں ہیں۔
تقریباً 23 ملین اضافی بچوں کو اسکول میں داخل کرنا ایک بہت بڑا کام ہوگا۔ پاکستان کو تقریباً اتنے ہی اسکول بنانے کی ضرورت ہوگی جتنے آج موجود ہیں، انہیں سہولتوں سے آراستہ کرنے اور اتنے ہی نئے اساتذہ کو ملازمت دینے کی ضرورت ہوگی جو اس وقت سروس میں ہیں۔ تصور کریں کہ تمام 23 ملین اسکول سے باہر بچوں کو اسکول کی تعلیم فراہم کرنے کے لیے کتنے وسائل درکار ہیں۔ یہ کتنا مشکل ہوگا ذیل کی مثال سے واضح ہوتا ہے۔
اسلام آباد کیپٹل ٹیریٹری (آئی سی ٹی) وفاقی حکومت کی ناک کے نیچے واقع ہے یعنی یہ کوئی بلوچستان یا سندھ کا کوئی دیہی ضلع نہیں ہے، اور پھر بھی آئی سی ٹی کے سرکاری اسکولوں میں اساتذہ کی 35 فیصد کمی ہے۔ اضافی تنخواہوں کی ادائیگی کے لیے حکومت کے پاس پیسے نہ ہونے کی وجہ سے اسامیاں پر نہیں کی جا رہی ہیں۔ کچھ وفاقی سرکاری ماڈل سکول اساتذہ کی منظور شدہ تعداد کے دو تہائی پر چل رہے ہیں۔ اساتذہ کو یا تو کثیر درجے کی پڑھائی کرنے پر مجبور کیا جاتا ہے یا کسی سینئر طالب علم کو ہاتھ میں چھڑی لیے کلاس میں کھڑے ہونے کے لیے کہا جاتا ہے تاکہ وہ بچوں کو چپ کرائیں۔
آئیے ہم تیسری ترجیح پر غور کریں: اسکول میں تعلیم کے معیار کو بڑھانا۔
سرکاری اور نجی، شہری اور دیہی، اسکولوں میں سیکھنے کا معیار انتہائی تشویشناک ہے جسے ایک دہائی سے زائد عرصے سے سالانہ اسٹیٹس آف ایجوکیشن رپورٹ ASER) سروے میں باقاعدگی سے اجاگر کیا گیا ہے۔ ان کو اس حد تک قابل اعتماد سمجھا جاتا ہے کہ وزارت برائے وفاقی تعلیم اور پیشہ ورانہ تربیت (MOFEPT) بھی سرکاری نیشنل ایجوکیشنل مینجمنٹ انفارمیشن سسٹم کے اعداد و شمار کے بجائے ان کے ڈیٹا کا حوالہ دیتی ہے۔
اگر حکومت تعلیم کے معیار کے حوالے سے واقعی سنجیدہ ہے تو اسے پرائیویٹ سیکٹر پر تعلیم کی فراہمی کا بوجھ نہیں ڈالنا چاہیے۔ نجی تعلیمی شعبے کا ایک بڑا حصہ کم فیس والے سکولوں پر مشتمل ہے۔ ان کا بزنس ماڈل صرف کم فیس کے ساتھ کام کرتا ہے کیونکہ وہ غیر تصدیق شدہ اساتذہ کو بہت کم تنخواہوں پر ملازمت دیتے ہیں۔ اس لیے ان اسکولوں میں تعلیم کا معیار انتہائی خراب ہے۔ حکومت یہ اچھی طرح جانتی ہے، کیونکہ وہ قومی اور صوبائی تعلیمی فاؤنڈیشنز کے ذریعے ایسے اسکولوں کی مدد کرتی ہے، اور انہیں جاری رکھنے کے لیے حوصلہ افزائی کے لیے 300 روپے فی طالب علم کی معمولی سبسڈی دیتی ہے۔
سرکاری اسکولوں میں تعلیم کے معیار کو بڑھانے کے لیے کئی چیزوں کی ضرورت ہوگی۔
ایک، اس کے لیے اساتذہ کو زیادہ سے زیادہ ملازمت سے قبل اور ملازمت کے دوران تربیت کی ضرورت ہوگی۔ صوبائی عملے کی ترقی کے محکمے سے اس بات کی تصدیق کی جاسکتی ہے کہ، فی الحال، ایک پبلک سیکٹر ٹیچر ہر سال تقریباً تین دن کی دورانِ سروس ٹریننگ حاصل کرتا ہے۔ جبکہ ضرورت ہے 10 گنا زیادہ تربیت کی۔
دو، سرکاری اسکولوں میں اب بھی ضروری سہولیات جیسے فرنیچر، پانی کی فراہمی، بیت الخلاء وغیرہ کا فقدان ہے۔ کئی ممالک سے اسکولوں کے بنیادی ڈھانچے کی بہتری کے لیے عطیات وصول کرنے کے باوجود یہ صورت حال برقرار ہے۔ یہ فنڈز کہاں جاتے ہیں اس کے کڑے آڈٹ کی سخت ضرورت ہے۔
تیسرا، ریاست کی طرف سے فراہم کردہ نصابی کتابیں مواد کے ساتھ ساتھ پیش کش دونوں لحاظ سے بھی غیرمعمولی معیار کی ہیں۔ پاکستانی ٹیکسٹ بک بورڈ بار بار یہ ثابت کر چکے ہیں کہ وہ اچھے معیار کا تعلیمی مواد فراہم کرنے میں ناکام رہے ہیں۔ سرکاری اسکولوں میں استعمال ہونے والی کتابوں کے درمیان اشرافیہ کے نجی اسکولوں میں استعمال ہونے والی کتابوں کا موازنہ آسانی سے معیار میں فرق کو ظاہر کرتا ہے۔ تعلیمی معیار کو بہتر بنانے کے لیے اعلیٰ معیار کی نصابی کتب میں بھاری سرمایہ کاری ایک لازمی ضرورت ہے۔ اس سلسلے میں مقامی مصنفین اور پرنٹرز تک محدود رہنے کی کوئی وجہ نہیں ہے۔ اپنے قومی مستقبل میں سرمایہ کاری کی خاطر، ہمیں بہترین تدریسی مواد خریدنے کا آپشن کھلا رکھنا چاہیے، چاہے مقامی ثقافتی حساسیت کچھ ترمیم کا مطالبہ کرے۔
اور چار، آج کل کے امتحانات میں صرف طالبِ علم کی یادداشت کا امتحان لیا جاتا ہے۔ جب تک تشخیصی نظام کو یکسر تبدیل نہیں کیا جاتا، سرکاری تعلیمی نظام میں تعلیم کا معیار بہتر نہیں ہو سکتا۔ امتحان کے معیار کو اعلیٰ سطح تک پہنچانے والے سستے نہیں ملتے۔
مندرجہ بالا سے، یہ واضح ہے کہ تعلیم کے معیار کو بہتر بنانے کا مقصدبھاری مالیاتی سرمایہ کاری کے بغیر حاصل نہیں کیا جا سکتا۔
تعلیمی فریم ورک کا آخری ترجیحی نکتہ اسکولوں میں تکنیکی اور پیشہ ورانہ تربیت کو متعارف کرانا تھا – اسکولوں کو کام کرنے والی ورکشاپس سے آراستہ کرنے اوراستعمال کی اشیاء کی یقینی فراہمی پر بھی خاطر خواہ اخراجات کی ضرورت ہوگی۔
اس طرح، ترجیحی علاقوں کے نمبر 1، 3 اور 4 میں بامعنی کارروائی واضح طور پر کافی مالیاتی سرمایہ کاری کا مطالبہ کرتی ہے۔ اس کے بجائے، حکومت نے صرف نصاب کے ساتھ چھیڑ چھاڑ کر کے آسان راستہ اختیار کیا ہے۔ اس سے نہ صرف اصلاح کے نظریے کو نقصان پہنچتا ہے بلکہ اس سے دیگر گہرے مسائل بھی پیدا ہوتے ہیں۔
آئیے اب آتے ہیں SNC کی طرف۔
آئینی تجاوز
SNC کے موجودہ ڈیزائن میں، وفاقی حکومت نے صوبوں کے آئینی دائرہ کار سے تجاوز کیا ہے۔ پارلیمنٹ نے 18ویں آئینی ترمیم کے ذریعے نصاب سازی کا اختیار صوبوں کو منتقل کر دیا تھا، وفاقی حکومت کے اختیار کو وفاقی دارالحکومت کے علاقوں اور اُن تعلیمی اداروں تک محدود کردیا تھا جو وفاقی حکومت کے براہ راست کنٹرول میں تھے۔ یہ ان لوگوں کے لیے اچھا نہیں ہوا جو (غلط طریقے سے) صوبائی خودمختاری کو قومی ہم آہنگی کے لیے خطرہ سمجھتے ہیں۔ یہ ان لوگوں کے ساتھ بھی اچھا نہیں ہوا جو مستقبل کی نسلوں کو عالمی چیلنجوں کا سامنا کرنے کے قابل بنانے کے لیے اسکول کی تعلیم کو کم اور نوجوان ذہنوں کو نظریاتی طور پر متاثر کرنے کا ایک ذریعہ سمجھتے ہیں۔
نصاب کی اس مؤثر دوبارہ مرکزیت کا ایک سنگین لیکن ناگزیر نتیجہ سماجی علوم کے نصاب میں فوری طور پر ظاہر ہوتا ہے۔ عام نصاب میں، ایک بچے کو آہستہ آہستہ خود، خاندان، محلے، پھر اپنے ضلع، صوبے، پھر قوم اور پھر دنیا کے بارے میں آگاہی کی طرف لے جایا جاتا ہے۔ اس دوبارہ مرکزی نصاب میں، تاہم، اس کے برعکس، بچے کو خود، خاندان، محلے اور پھر سیدھا قوم کی آگہی سے لے جایا جاتا ہے۔ اس لیپ فراگ نصاب کے تحت ایک بچہ کبھی بھی اپنے ضلع یا صوبے کے بارے میں نہیں سیکھ سکے گا، جو بچے کے عالمی نظریہ کے لیے سنگین نقصان ہوگا۔ یہ ان لوگوں کی دانستہ پالیسی معلوم ہوتی ہے جن کا قوم پرستی کا تنگ نظریہ قومیتوں کی شناخت سے انکار پر اصرار کرتا ہے۔
نئے نصابی دستاویزات میں “ایک قوم ایک نصاب” کا نعرہ لگایا گیا ہے، جس کا مطلب ہے کہ ایک نصاب کے بغیر ہم ایک قوم نہیں رہ سکتے۔ یہ بات صحیح نہیں ہے۔ متنوع نصاب رکھنے والے ممالک کی بے شمارمثالیں موجود ہیں — یہاں تک کہ وہ بھی جو
اسکول سے دوسرے اسکول میں مختلف ہوتے ہیں — اور پھر بھی مشترکہ قومیت کا مضبوط احساس۔ یکسانیت کے حامیوں کو ایک معروف قول کو ذہن میں رکھنا چاہیے:
یکسانیت میں صحراؤں کا رنگ ہوتا ہے جبکہ باغات کی خوبصورتی ان کے تنوع میں ہوتی ہے۔ اگرچہ پاکستان کے اندر اختلافات موجود ہیں، لیکن ان کی وجوہات اسکول کے نصاب سے باہر ہیں۔ نصاب میں حد سے زیادہ یکسانیت ہمیں اتحاد کی طرف لے جانے کی بجائے پاکستان کے مختلف لوگوں کے درمیان مزید دراڑیں پیدا کر سکتی ہیں۔
تعلیمی تفاوت
یکساں نصاب کی ضرورت کی وجہ ملک میں موجود تعلیمی تفاوت کو قرار دیا جاتا ہے۔ جیسا کہ سب جانتے ہیں، پاکستانی نظام تعلیم کو تین وسیع خطوط پر تقسیم کیا گیا ہے: غیر ملکی امتحانات کے لیے طلباء کی تیاری کرنے والے مہنگے نجی اسکولوں کا ایک چھوٹا سا حصہ؛ کم سے درمیانی درجے کے سرکاری/نجی اسکول جو وفاقی/صوبائی نصاب کی پیروی کرتے ہیں؛ اور مدرسہ تعلیم، جس کا مقصد مذہبی عالم پیدا کرنا ہے۔
وزیر اعظم (عمران خان) بہت جذباتی طور پر اس تعلیمی تفاوت کے خلاف بحث کرتے ہیں، اور تینوں نظاموں کے نتیجے میں طلبہ پیدا ہونے والی صلاحیتوں میں فرق کی نشاندہی کرتے ہیں اور اسی وجہ سے تینوں نظاموں میں سے ہر ایک سے فارغ التحصیل ہونے والے طالب علموں کے سامنے مواقع کھلتے ہیں۔ وہ اس بات پر زور دیتے ہیں کہ اشرافیہ کے اسکولوں کے طلباء کے پاس بہترین مواقع ہیں اور مدارس کے فارغ التحصیل طلباء کے پاس نسبتاً بہت کم مواقع ہیں۔
یہ ایک درست نکتہ ہے۔ مدارس کو مرکزی دھارے میں لانا ماضی میں بہت سی حکومتوں اور یہاں تک کہ مذہبی گروہوں اور سیاسی جماعتوں کی بھی خواہش رہی ہے۔ 1980 اور 1990 کی دہائیوں میں، انسٹی ٹیوٹ آف پالیسی اسٹڈیز، اسلام آباد، جو جماعت اسلامی کا ایک تھنک ٹینک ہے، نے تمام مدارس کے نظاموں کی کانفرنسیں منعقد کیں تاکہ یہ دریافت کیا جا سکے کہ آیا وہ مذہبی مضامین کے علاوہ عصری مضامین کی تعلیم کے لیے خود کو کھول سکتے ہیں۔ ۔ ایک جواب یہ تھا کہ مدارس کے وجود کی وجہ یہ تھی کہ اسلامی مذہبی مضامین کو فراموش نہ کیا جائے، جو عقائد اور طریقوں کی پیچیدگیوں پر بحث کرتے ہیں، اور یہ کہ مدارس اسلام کے علم کو زندہ رکھنے کے لیے مذہبی عالم پیدا کرنے کے لیے موجود ہیں۔
لیکن نائن الیون کے بعد کے ماحول میں، جب تمام نظریں ان پر مرکوز تھیں، زیادہ تر مدارس کو مشرف حکومت نے اپنے کورسز کی فہرست میں عصری مضامین جیسے انگریزی، ریاضی، سائنس، سماجی علوم، کمپیوٹر لٹریسی وغیرہ شامل کرنے پر آمادہ کیا۔ ۔ لہٰذا، وزیراعظم عمران خان درست کہتے ہیں کہ مدارس کے فارغ التحصیل افراد ملازمت کے سب سے کم مواقع پر رہتے ہیں، لیکن وہ اس حقیقت سے ناواقف دکھائی دیتے ہیں کہ زیادہ تر مدارس نے اپنے نصاب میں عصری مضامین کو پہلے ہی شامل کر رکھا ہے۔ اسے تمام مدارس کے وفاق (بورڈز) کی ویب سائٹس سے چیک کیا جا سکتا ہے۔
MOFEPT کی ویب سائٹ کے مطابق، مدارس کے ساتھ مفاہمت کا تصور ہے کہ “مدارس اگلے پانچ سالوں میں میٹرک اور انٹرمیڈیٹ تک ایک باضابطہ منصوبے کے تحت آہستہ آہستہ دینی مدارس میں عصری مضامین متعارف کرائیں گے۔”
پبلک اسکول سسٹم تعلیمی تفاوت کے نظام کا دوسرا جزو ہے۔ اگرچہ سرکاری اسکولوں کے نصاب کا، جس کی پیروی تمام سرکاری اسکولوں کے ساتھ ساتھ متعدد پرائیویٹ اسکول بھی کرتے ہیں، ہر چند سال بعد اس کا جائزہ لیا جاتا ہے، لیکن اس کا تعلیمی معیار پر کوئی خاص اثر ہوتا نظر نہیں آتا۔ سال بہ سال، طلباء کی قابلیت پر سروے طلباء میں قابلیت کی خوفناک حد تک تشویشناک سطح کو سامنے لاتے ہیں۔ مثال کے طور پر، ASER کے سرکاری اور کم فیس والے نجی اسکولوں کے 2019 کے قومی سروے سے پتہ چلتا ہے کہ جماعت پنجم کے 15 فیصد طلباء اب بھی اردو کے جملے نہیں پڑھ سکتے، 11 فیصد انگریزی جملے نہیں پڑھ سکتے اور آٹھ فیصد سادہ دو ہندسوں کی تفریق (subtraction) نہیں کرسکتے۔ یہ سب ASER کی سالانہ رپورٹس میں درج ہیں۔ یونیورسٹیاں اپنے نئے داخلوں میں داخلہ لینے والوں کے خراب معیار پر افسوس کا اظہار کرتی ہیں، اور آجر یونیورسٹیوں سے حاصل کیے گئے گریجویٹوں کے معیار سے ناخوش ہیں۔
اس طرح، تعلیم کے معیار کے بارے میں ایک حقیقی تشویش ہے اور درست وجوہات پر انگلی اٹھانا پاکستانی تعلیمی پالیسی سازوں کے لیے سب سے بڑا چیلنج ہے۔
توقعات
ان مسائل کے پیش نظر اور حکومت کی جانب سے ایک ایسا نظام وضع کرنے کی خواہش جو مختلف قسم کے تعلیمی اداروں کے فارغ التحصیل افراد کے لیے برابری کا میدان فراہم کرے، یہ توقعات تھیں کہ یہ مشق تعلیم کے معیار کو بڑھانے کی اسکیموں کے ساتھ مل جائے گی۔ برابری کا میدان بنانے کا یہی واحد طریقہ ہے۔
اس طرح کے مقصد کے لیے، انتخاب ملک میں دستیاب بہترین معیار ہونا چاہیے تھا۔ جیسا کہ وزیر اعظم خود تسلیم کرتے ہیں، بہترین معیار انگلش میڈیم پرائیویٹ اسکولوں سے نکلتا ہے، جو کچھ غیر ملکی تعلیمی اسکیموں پر عمل کرتے ہیں، یا تو برٹش او اور اے لیولز یا انٹرنیشنل بکلوریٹ۔ توقع کی جارہی تھی کہ نیا نصاب ان اسکولوں کے مطابق ہوگا۔ لیکن ایسا نہیں ہونا تھا۔ اس کے بجائے، حکومت نے 2006 میں وضع کردہ سرکاری اسکولوں کے نصاب کا انتخاب کیا۔
معیارات، سیکھنے کے نتائج اور ہر سطح کے لیے قابلیت کی شناخت تقریباً وہی ہے جو 2006 کے نصاب میں تھی۔ اس لیے پرامید ہونے کی کوئی وجہ نہیں ہے کیونکہ اس نصاب کے ساتھ سیکھنے کا معیار آج کے سرکاری اسکولوں کی طرح ہی غیر تسلی بخش ہوگا۔ پہلے کی طرح کورس کے مواد کے ساتھ، نصابی کتب اور کلاس روم کی تدریس کا معیار ایک جیسا رہنے کا امکان ہے۔
مختصر یہ کہ تینوں معیاروں میں سے بہترین کو نہیں اپنایا گیا ہے۔ اس کے علاوہ، امتحانی نظام کو رٹّا سے دور کرنے کی کسی بھی سنجیدہ کوشش کا کوئی اشارہ نہیں ہے۔ ان سب کا مطلب یہ ہے کہ اگر نئے نصاب کو اشرافیہ کے پرائیویٹ سکولوں پر مسلط کیا گیا تو ان کے تعلیمی معیار کو کافی گراوٹ کا سامنا کرنا پڑے گا۔
اسلامیات کا نیا نصاب
انگریزی، اردو، ریاضی، سائنس اور سماجی علوم کے کورسز 2006 کے قومی نصاب میں تجویز کیے گئے کورسز سے مشکل ہی سے ممتاز ہیں – ان کے وہی معیارات اور وہی سیکھنے کے نتائج ہیں جو پہلے تھے۔ لیکن ایک شعبہ جہاں بڑی تبدیلیاں متعارف کرائی گئی ہیں وہ ہے اسلامیات کا نصاب۔
قومی نصاب 2006 کے گریڈ I اور II میں اسلامیات کے موضوعات کو عام معلومات کے نام سے ایک کورس میں شامل کیا گیا تھا، اور اس کے نتیجے میں وہ غیر مسلم بچوں میں گہری بے چینی کا باعث تھا، کیونکہ وہ اسلامیات سیکھنے پر مجبور تھے۔ SNC نے ان موضوعات کو عام معلومات سے نکال کر اسلامیات پر ایک الگ مکمل کورس بنایا ہے۔
جماعت I تا V کے لیے اعلان کردہ نصاب کے مطابق، اسلامیات کا نیا کورس اس مضمون کے لیے کسی بھی سابقہ پاکستانی اسکول کے نصاب سے کہیں زیادہ مواد پر مشتمل ہے۔ اس سطح پر مدرسوں میں پڑھائی جانے والی اسلامیات کا موازنہ کیا جائے تو پتہ چلتا ہے کہ سرکاری اور پرائیویٹ اسکول مدارس سے بھی زیادہ دین کی تعلیم دے رہے ہوں گے۔
شائع شدہ SNC دستاویز میں ان موضوعات کی ساخت کی بھی تفصیل دی گئی ہے جن کی پیروی گریڈ XII تک کی جائے گی، I سے XII تک کے تمام درجات کے لیے اسلامیات کا کورس مندرجہ ذیل سات موضوعات پر ترتیب دیا جائے گا:
قرآن پاک اور حدیث
ایمان اور دعائیں
نبی کریم صلی اللہ علیہ وسلم کی زندگی
اسلامی طرز عمل
عوامی معاملات اور سماجی رویہ
اسلامی شخصیات اور راہنما اُصول
اسلامی تعلیمات اور عصری مسائل
مثال کے طور پر، SNC میں جماعت III کے اسلامیات کورس میں درج ذیل تفصیل ہے:
جماعت III کے لیے SNC اسلامیات کا نصاب
گریڈ III کے لیے، SNC مندرجہ ذیل موضوعات کو تجویز کرتا ہے:
پارہ تین سے آٹھ تک ناظرہ قرآن
• حفظ: سورہ فاتحہ، کوثر، نصر، اخلاص
• ترجمہ کے ساتھ حفظ: اللہ اکبر، استغفراللہ، جزاک اللہ خیرا، درود ابراہیمی
• حفظ: آٹھ مشروع احادیث
• یاد رکھنا: کھانا شروع کرنے اور کھانا ختم کرنے کی دعا
• توحید کا تعارف کروائیں، کلمہ طیبہ اور سورہ اخلاص کا ترجمہ کریں۔
• نبوّت اور رسالت کے بارے میں جانیں۔
کلمہ شہادت کو ترجمے کے ساتھ یاد کریں۔
• اذان، نماز اور وضو، اور قبلہ اور مسجد کے بارے میں جانیں۔
• حضور صلی اللہ علیہ وسلم کی زندگی کے موضوعات
• قرآن و سنت سے اخلاق و ادب
• قرآن و سنت سے حقوق العباد
• حضرت آدم (ع)، حضرت نوح (ع) اور حضرت ابوبکر صدیق (رضی اللہ عنہ) کے اسباق
•قرآن و سنت سے صحت سے متعلق اسباق
مذکورہ بالا کا ایک ہی درجے کے مدارس کے نصاب سے موازنہ کرنا سبق آموز ہے۔ اس معاملے میں معلومات مختلف مدارس بورڈ کی ویب سائٹس سے لی گئی ہیں۔ ان میں سے صرف دو، جماعت اہلسنّت کی تنظیم المدارس اور جماعت اسلامی کی رابط المدارس پرائمری کلاسوں کا نصاب فراہم کرتی ہیں۔
جماعت III کے لیے تنظیم المدارس اسلامیات کا نصاب
قرآن مجید کے پہلے پانچ پاروں کا ناظرہ
وضو اور نماز کی عملی تربیت
جماعت III کے لیے رابطہ المدارس اسلامیات کا نصاب
قرآن مجید کے پہلے پانچ پاروں کا ناظرہ
سنت کے مطابق نماز کی تربیت
توحید و رسالت
آخرت
اسلامی حکومت
یہ واضح ہے کہ SNC میں اسلامیات کا نصاب مدارس کے مقابلے میں بہت زیادہ ہے۔ اس کے لیے عربی میں اور جگہ جگہ اردو ترجمے میں بھی بڑی مقدار میں حفظ کی ضرورت ہے۔ اس کے لیے عربی اور اردو میں احادیث کا حفظ ضروری ہے۔ جبکہ دونوں مدارس بورڈ کے نصاب میں احادیث کو حفظ کرنے یا پڑھنے کی بھی ضرورت نہیں ہے۔ احادیث کو حفظ کرنا 2006 کے نصاب کا بھی حصہ نہیں تھا۔ 2006 کے نصاب میں صرف IX اور X گریڈ میں احادیث سیکھنے کی ضرورت تھی اور صرف اردو میں۔ دوسری طرف، SNC میں، پرائمری گریڈ کے طلباء کو درج ذیل گریڈ وار تقسیم کے ساتھ 45 احادیث کے عربی اور اردو ورژن کو گریڈ V تک حفظ کرنے کی ضرورت ہے: 4 + 6 + 8 + 12 + 15۔ یہ صرف ہماری رہنمائی کر سکتا ہے۔اس قدر مواد کی موجودگی سے یہ نتیجہ اخذ کیا جاسکتا ہے کہ SNC کے فریمرز میں اسلامیات کے مواد کو تجویز کرنے میں حد سے زیادہ جوش سے کام لیا گیا ہے۔
اگر اسلامیات کی تعلیم پرائمری سطح پر اس قدر وسیع ہے، جہاں چھوٹے بچے اب بھی ابتدائی خواندگی کے ساتھ جدوجہد کر رہے ہیں، تو اندازہ لگایا جاسکتا ہے کہ سیکنڈری سطح پر اس کا دائرہ کتنا وسیع ہو گا۔ پنجاب یونیورسٹیوں میں اعلیٰ ترین سطح پر قرآنی علوم پڑھانے کا آرڈیننس پہلے ہی جاری کیا جا چکا ہے۔ وہ علوم مدرسہ کے نصاب سے کیسے مختلف ہوں گے؟ اس بات کا کوئی امکان نہیں ہے کہ اسلامیات کے اعلیٰ درجے کے نصاب مدرسہ کے نصاب سے متاثر ہوں گے۔ اس لحاظ سے، SNC اسکولوں کی ‘مدرسہ سازی’ کی طرح لگتا ہے۔
ناظرہ قرآن کے بعد، مدارس کا اگلا مرحلہ ترجمے کے ساتھ قرآن سیکھنا ہے، اور پھر اعلیٰ سطح پر مقدس کتاب کا مطالعہ، تفسیر، تعبیراور پھر فقہ کی تشریحات کو مزید گہرائی میں دیکھنا ہے۔ یہ بات اچھی طرح سے معلوم ہے کہ اسلام میں فرقے اس طرح کی تشریحات سے پروان چڑھے ہیں جو سب سے زیادہ ماہر علما نے کی ہے۔ ہم یہ بھی جانتے ہیں کہ اسلام کے مختلف فرقے مختلف تعبیرات کے پیروکار ہیں۔ مختلف مدارس مختلف مکاتب فکر یا School of Thoughts کی پیروی کرتے ہیں اور ان کے اختلافات صدیوں سے برقرار ہیں۔ جب کالجوں اور یونیورسٹیوں کے درجے کو بلند کیا جائے گا تو کیا اسلامیات کا مطالعہ ان تفرقہ انگیز مسائل کو نہیں چھوئے گا اور کیمپس میں فرقہ وارانہ کشیدگی کا باعث نہیں بنے گا؟
آرٹیکل 22(1) کا مسئلہ
اب آتے ہیں آئین کے آرٹیکل 22(1) کی طرف جو کہ بنیادی حقوق کے باب کا ایک حصہ ہے۔ اس کا مقصد پاکستان میں مذہبی اقلیتوں کے ایک خاص حق کا تحفظ کرنا ہے۔ اس کا کہنا ہے:
“کسی بھی تعلیمی ادارے میں شرکت کرنے والے کسی فرد کو مذہبی تعلیم حاصل کرنے، یا کسی مذہبی تقریب میں شرکت کرنے، یا مذہبی عبادت میں شرکت کرنے کی ضرورت نہیں ہوگی، اگر ایسی ہدایات، عبادت کی تقریب کا تعلق اس کے مذہب کے علاوہ کسی اور مذہب سے ہو۔”
اس قانون کا مطلب یہ ہے کہ کسی بھی نصابی کتاب میں کوئی سبق جو تمام مذاہب کے طلباء کے لیے لازمی ہو کسی بھی مذہب کے لیے مخصوص مواد پر مشتمل نہیں ہو سکتا۔
SNC اردو اور انگریزی کورسز جو پہلے سے اسلامیات کے نصاب کا حصہ ہیں، میں اسباق لکھ کر غیر مسلم پاکستانی شہریوں کے اس بنیادی حق کی خلاف ورزی کر رہی ہے۔ اردو نصابی کتابوں کو حمد اور نعت سے شروع کرنے کے لیے کہا جاتا ہے اور اس میں ہمیشہ سیرت النبی یا رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم کی سیرت پر سبق ہوتا ہے۔ تمام درجات کی انگریزی نصابی کتابوں میں سیرت النبی کا سبق بھی درج ہے۔ یہ اس حقیقت کے باوجود ہے کہ اسلامیات کے کورس میں سیرت پر کافی حصہ ہے۔ ابتدائی اسلام کی مقدس شخصیات بھی اس کا ایک اور اہم حصہ ہے۔
جب آئینی حق کی اس خلاف ورزی کا جواز پیش کرنے کے لیے چیلنج کیا جاتا ہے، تو MOFEPT کے حکام غلط کو درست کرنے سے انکار کرتے ہیں۔ اس کے بجائے وہ خلاف ورزی سے بچنے کے عجیب و غریب طریقے بتاتے ہیں: وہ چاہتے ہیں کہ اساتذہ غیر مسلم طلباء سے کہیں کہ وہ ایسے اسباق کے دوران کلاس چھوڑ دیں (اور کیا کریں، وہ نہیں کہتے)۔ وہ ایسے اسباق سے متعلق امتحانی سوالات کے جوابات دینے سے غیر مسلم طلباء کو استثنیٰ دینے کا بھی مشورہ دیتے ہیں، یہ خطرہ جو بہت کم طلباء لینا چاہیں گے کیونکہ ممتحن آسانی سے غیر مسلموں کے خلاف تعصب کا شکار ہو سکتے ہیں۔ وہ اسلامیات کے اسباق کو لازمی کورسز میں برقرار رکھنے پر اصرار کرتے رہتے ہیں حالانکہ یہ موضوعات اسلامیات کے خصوصی کورس میں پہلے ہی شامل ہیں۔ ایسا لگتا ہے کہ شہریوں کے آئینی طور پر جن حقوق کی ضمانت دی گئی ہے ان کا بھی احترام نہیں کیا جا رہا۔
اسی طرح، اردو اور انگریزی نصاب میں دیانتداری، سچائی وغیرہ جیسے سبق آموز موضوعات تجویز کیے گئے ہیں، جن پر ماضی میں نصابی کتاب کے مصنفین نے مقدس اسلامی شخصیات پر مبنی اسباق لکھے ہیں – ایسی کہانیاں جو اسلامیات کا حصہ بھی ہیں۔ غیر مسلم طلباء سے ان اسباق کو پڑھنے کا مطالبہ کرنا بھی آرٹیکل 22(1) کی خلاف ورزی ہے۔ اس لیے نصابی کتاب کے مصنفین کو غیر مبہم ہدایات ملنی چاہئیں کہ لازمی کورس کی کتاب میں کسی عقیدے سے تعلق رکھنے والا مواد نہیں ہونا چاہیے۔
انسانی وسائل کا سوال
حکومتی عہدیداروں کے متعدد بیانات کے مطابق، SNC پر مشاورت کے دوران مدارس کے نظام کے سربراہوں کے ساتھ معاہدے طے پائے۔ ایک معاہدے کے تحت، مدارس کے طلباء کو انگریزی، ریاضی، سائنس، سماجی علوم وغیرہ جیسے عصری مضامین میں جماعت ہشتم سے بارہویں جماعت کے امتحانات دینے اور پاس کرنے کی ضرورت ہوگی۔ ضرورت بالکل بھی بڑا چیلنج نہیں ہے۔ جب تک بورڈ کے امتحانات وہی رہیں گے جو اب ہیں، امتحانی سوالات کو محض یادداشت کی ضرورت ہوگی، جس میں مدارس کے طلباء ناقابل شکست ہیں۔
SNC مدرسہ کے فارغ التحصیل افراد کو روزگار کے وسیع مواقع فراہم کرنے کا بھی تصور پیش کرتا ہے، اور اس وجہ سے اس طرح کے مزید اداروں کی تشکیل کو تحریک دیتا ہے۔ پرائمری نصاب میں، مثال کے طور پر، اس کے لیے ضروری ہے کہ ہر اسکول سے ایک مدرسہ کے مصدقہ قاری کو اس انداز میں پڑھانے کے لیے مقرر کیا جائے جو مدرسوں میں رائج ہے۔ یہ دیکھنا آسان ہے کہ اعلیٰ کلاسوں میں مدرسہ طرز کی اسلامیات کے مزید آنے کے بعد، ہر اسکول سے کہا جائے گا کہ وہ توسیع شدہ اسلامیات کورس پڑھانے کے لیے مدرسہ سے تصدیق شدہ عالم کو ملازم رکھے۔
ایک اور معاہدے میں، ریاست نے انگریزی، سائنس، ریاضی اور سماجی علوم جیسے عصری نصاب پڑھانے کے لیے ہر مدرسہ میں تین اساتذہ تعینات کرنے کا وعدہ کیا ہے۔ ان اساتذہ کی تنخواہیں سرکاری خزانے سے ادا کی جائیں گی۔
ان اقدامات کے سنگین مضمرات ہیں۔ پاکستان اکنامک سروے 20-2019 کے اعداد و شمار پر مبنی کچھ موٹے اندازے درج ذیل ہیں:
پاکستان اکنامک سروے 2019-20 کے مطابق، ملک میں تقریباً 172,500 رجسٹرڈ پرائمری اسکول ہیں، اور ہر قسم کے تقریباً 260,000 اسکول ہیں۔ ہر اسکول میں دو مدارس سے تصدیق شدہ اساتذہ کو ملازمت دینا سرکاری اور نجی اسکولوں میں 520,000 مدارس سے تصدیق شدہ افراد کو ملازمت فراہم کرنے کے مترادف ہے۔ اس سے مدرسہ کے فارغ التحصیل افراد کے لیے ملازمتوں کا ایک بے مثال دروازہ کھلتا ہے، جن میں سے زیادہ تر کی ادائیگی سرکاری خزانے سے کی جاتی ہے۔
اس کے علاوہ، اسکول کا ماحول ان مدرسہ کے فارغ التحصیل اساتذہ سے بہت متاثر ہوگا۔ ملک میں کل 1۔72 ملین سکول اور کالج اساتذہ ہیں۔ SNC میں کیے گئے انتظامات کے مطابق، 520,000 اضافی شمولیتوں کے ساتھ، مدرسہ کے فارغ التحصیل اساتذہ فوری طور پر اساتذہ کی پوری تعداد کا تقریباً ایک چوتھائی حصہ بن جائیں گے۔ ان کا نہ صرف اسکولوں اور کالجوں میں پڑھانے پر بہت بڑا اثر ہوگا بلکہ تعلیمی ماحول پر بھی ان کا کافی سیاسی اثر ہوگا – ایسا اثر جس کی جنوبی ایشیا کی تاریخ میں کوئی نظیر نہیں ملتی، اگر عالمی تاریخ میں نہیں۔
MOFEPT کے اندازوں کے مطابق، ملک میں 35,000 رجسٹرڈ اور غیر رجسٹرڈ مدارس ہیں۔ SNC کے مطابق، غیر مذہبی مضامین پڑھانے کے لیے حکومت ہر مدرسے کے لیے سرکاری پے رول پر تین اساتذہ کو ملازم رکھے گی۔ اس کا مطلب ہے کہ سرکاری اسکولوں میں اساتذہ کی کمی کے باوجود تقریباً 105,000 اضافی اساتذہ کو ملازمت دینا یا موجودہ اسکول اساتذہ کو استعمال کرنا۔
مختصراً، SNC کے تحت، مدرسہ کے نظام کو بہت زیادہ فروغ ملا ہے۔ یہ سب صرف تین ملین مدارس کے طلبہ کو تعلیم کے مرکزی دھارے میں لانے کے لیے ہے۔ اس کے بدلے میں، مدارس کو عصری مضامین کے لیے تنخواہ دار اساتذہ ملیں گے، اور سرکاری اور نجی اسکولوں میں مدرسوں کے فارغ التحصیل افراد کے لیے بڑی تعداد میں نوکریاں کھلیں گی۔ اس مرکزی دھارے کی لاگت کثیر جہتی، ضرورت سے زیادہ اور غیر متوقع اثرات سے بھرپور ہے۔
وفاقی حکومت نے خود کو اپنے آئینی دائرہ کار سے آگے بڑھایا ہے۔ تعلیم مکمل طور پر ایک صوبائی موضوع ہے اور یہ صوبے ہیں جو بالآخر اپنی نوجوان نسلوں کی فکری نشوونما کے ذمہ دار ہوں گے۔ انہیں آئین کی خلاف ورزی کرتے ہوئے کسی مشق کا پابند نہیں کرنا چاہیے، اس کے باوجود کہ انہوں نے SNC پر مشاورت میں بیٹھنے کی رضامندی ظاہر کی تھی۔
اسماء صبا خواج کا افسانہ مایوسی فنی و فکری مطالعہ
اسماء صبا خواج کا تعلق لکھیم پور کھیری ہندوستان سے ہے، اردو کی ممتاز لکھاری ہیں، آپ کا افسانہ ''مایوسی"...