ﯾﮧ ﺩﻥ ﻣﻨﺎﻧﮯ ﮐﺎ ﻣﻘﺼﺪ ﺷﺎﻋﺮﻭﮞ ﮐﯽ ﺣﻮﺻﻠﮧ ﺍﻓﺰﺍﺋﯽ ﮐﺮﻧﺎ ،ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﮯ ﻣﻌﺎﺷﺮﮮ ﭘﺮ ﺍﺛﺮﺍﺕ ،ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﺎ ﻣﻌﺎﺷﺮﮮ ﮐﯽ ﺍﺻﻼﺡ ﮐﮯ ﻟﯿﮯ ﮐﺮﺩﺍﺭ ﮐﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﮧ ﮐﺮﻧﺎ ﮨﮯ ، ﺍﺱ ﺩﻥ ﺍﭘﻨﯽ ﭘﺴﻨﺪﯾﺪﮦ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﮧ ﺍﻭﺭ ﻣﻮﺍﺯﻧﮧ ﮐﯿﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ ۔ ﯾﮧ ﺩﻥ ﺩﻧﯿﺎ ﺑﮭﺮﻣﯿﮟ 21 ﻣﺎﺭﭺ ﮐﻮ 1999 ﺀ ﺳﮯ ﻣﻨﺎﯾﺎ ﺟﺎ ﺭﮨﺎ ﮨﮯ ۔ﻟﻔﻆ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﺎ ﻣﻔﮩﻮﻡ ﮨﮯ، ﻣﻮﺯﻭﮞ ﺍﻟﻔﺎﻅ ﻣﯿﮟ ﮐﺴﯽ ﻭﺍﻗﻌﮧ ،ﺣﺎﺩﺛﮧ ،ﮐﯿﻔﯿﺖ،ﻧﻈﺮﯾﮯ ، ﻣﺎﺿﯽ ،ﺣﺎﻝ ﻣﺴﺘﻘﺒﻞ ﻭﻏﯿﺮﮦ ﮐﻮ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﺮﻧﺎ ۔ﺷﻌﺮ ﮐﮩﺘﮯ ﮨﯿﮟ ﺟﺎﻧﻨﮯ ،ﭘﮩﭽﺎﻧﻨﮯ ،ﻭﺍﻗﻔﯿﺖ ﮐﻮ ۔ﺍﺱ ﻣﯿﮟ ﺩﻭ ﻣﺼﺮﮮ ﮨﻮﺗﮯ ﮨﯿﮟ ۔ﺷﺎﻋﺮ ﻣﻌﺎﺷﺮﮮ ﮐﺎ ﺣﺴﺎﺱ ﻓﺮﺩ ﮨﻮﺗﺎ ﮨﮯ ،ﮨﺮ ﻓﺮﺩ ﺟﻮ ﺳﻮﭼﺘﺎ ﮨﮯ ۔ﺍﺳﮯ ﭼﺎﮨﺘﺎ ﮨﮯ ﺩﻭﺳﺮﻭﮞ ﺗﮏ ﭘﮩﻨﭽﺎﺋﮯ ،ﺍﭘﻨﯽ ﺳﻮﭺ ﻭ ﺧﯿﺎﻻﺕ ﺩﻭﺳﺮﻭﮞ ﺗﮏ ﻣﻨﺎﺳﺐ ،ﻣﻮﺯﻭﮞ ﺍﻟﻔﺎﻅ ﻣﯿﮟ ﭘﮩﭽﺎﻧﮯ ﮐﻮ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﮩﺘﮯ ﮨﯿﮟ ۔
ﺍﺳﻼﻡ ﻣﯿﮟ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﯽ ﮐﭽﮫ ﺍﻗﺴﺎﻡ ﮐﯽ ﺍﺟﺎﺯﺕ ﻧﮩﯿﮟ ﮨﮯ ۔ﺍﯾﺴﮯ ﺷﻌﺮﺍﺀ ﮐﻮ ﺑﮭﭩﮑﮯ ﮨﻮﺋﮯ،ﺑﮩﮑﮯ ﮨﻮﺋﮯ ، ﻟﻮﮒ ﮐﮩﺎ ﮔﯿﺎ ﮨﮯ ( ﺳﻮﺭۃ ﺍﻟﺸﻌﺮ ﺍ � ﺁﯾﺖ 224 ) ﺍﺳﯽ ﻃﺮﺡ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﯽ ﮐﭽﮫ ﺍﻗﺴﺎﻡ ﮐﯽ ﺣﻮﺻﻠﮧ ﺍﻓﺰﺍﺋﯽ ﺑﮭﯽ ﮐﯽ ﮔﺌﯽ ﮨﮯ ۔ﺍﺻﻞ ﺑﺎﺕ ﯾﮧ ﮨﮯ ﮐﮧ ﺟﺲ ﻃﺮﺡ ،ﺑﮩﻮﺩﮦ ﮔﻔﺘﮕﻮ،ﮔﺎﻟﯽ ﺩﯾﻨﺎ ﻭﻏﯿﺮﮦ ﺳﮯ ﺍﺳﻼﻡ ﻣﯿﮟ ﺭﻭﮐﺎ ﮔﯿﺎ ﮨﮯ، ﺍﯾﺴﮯ ﮨﯽ ﮔﮭﭩﯿﺎ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﻣﻨﻊ ﮨﮯ ،ﺟﺲ ﻃﺮﺡ ﺍﭼﮭﯽ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﮐﯽ ﺣﻮﺻﻠﮧ ﺍﻓﺰﺍﺋﯽ ﮐﯽ ﮔﺌﯽ ﮨﮯ، ﺍﯾﺴﮯ ﮨﯽ ﺍﭼﮭﯽ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﯽ ﺍﺟﺎﺯﺕ ﮨﮯ، ﺍﺱ ﻟﯿﮯ ﯾﮧ ﮐﮩﻨﺎ ﮐﮧ ﺍﺳﻼﻡ ﻣﯿﮟ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﻮ ﭘﺴﻨﺪ ﻧﮩﯿﮟ ﮐﯿﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﮩﯿﮟ ﮨﮯ ۔
ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﯽ ﺑﮩﺖ ﺳﯽ ﺍﻗﺴﺎﻡ ﮨﯿﮟ،ﺟﻦ ﻣﯿﮟ ﺳﮯ ﭼﻨﺪ ﺍﯾﮏ ﮐﺎ ﻣﺨﺘﺼﺮ ﺫﮐﺮ ﺩﺭﺝ ﺫﯾﻞ ﮨﮯ ۔
’’ ﺣﻤﺪ ‘‘ ﺟﺲ ﻣﯿﮟ ﺍﻟﻠﮧ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﻭ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﮐﯽ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﯽ ﮔﺌﯽ ﮨﻮ ۔
ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺼﻄﻔﯽٰ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﮧ ﻋﻠﯿﮧ ﻭ ﺁﻟﮧ ﻭ ﺳﻠﻢ ﮐﯽ ﻣﺪﺣﺖ، ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻭ ﺗﻮﺻﯿﻒ، ﺷﻤﺎﺋﻞ ﻭ ﺧﺼﺎﺋﺺ ﮐﮯ ﻧﻈﻤﯽ ﺍﻧﺪﺍﺯِ ﺑﯿﺎﮞ ﮐﻮ ’’ ﻧﻌﺖ ‘‘ ﮐﮩﺘﮯ ﮨﯿﮟ ۔ ﺍﺳﻼﻡ ﮐﯽ ﺍﺑﺘﺪﺍﺋﯽ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻣﯿﮟ ﺑﮩﺖ ﺳﮯ ﺻﺤﺎﺑﮧ ﺍﮐﺮﺍﻡ ﻧﮯ ﻧﻌﺘﯿﮟ ﻟﮑﮭﯿﮟ ﺍﻭﺭ ﯾﮧ ﺳﻠﺴﻠﮧ ﺁﺝ ﺗﮏ ﺟﺎﺭﯼ ﻭ ﺳﺎﺭﯼ ﮨﮯ ۔
’’ ﻏﺰﻝ ‘‘ ﮐﺎ ﻟﻔﻆ ﻏﺰﺍﻝ ﺳﮯ ﻧﮑﻼ ﮨﮯ ﺍﻭﺭ ﻏﺰﺍﻝ ﮨﺮﻥ ﮐﻮ ﮐﮩﺘﮯ ﮨﯿﮟ۔ﻏﺰﻝ ﮐﮯ ﻟﻐﻮﯼ ﻣﻌﻨﯽ ﻋﻮﺭﺗﻮﮞ ﺳﮯ ﺑﺎﺗﯿﮟ ﮐﺮﻧﺎ ﯾﺎ ﻋﺸﻖ ﻭ ﻣﺤﺒﺖ ﮐﺎ ﺫﮐﺮ ﮐﺮﻧﺎ ﮨﮯ ﺑﮭﯽ ﺑﺘﺎﯾﺎ ﮔﯿﺎ ﮨﮯ ۔ﺍﺷﻌﺎﺭ ﭘﮧ ﻣﺸﺘﻤﻞ ﻣﺠﻤﻮﻋﮧ ﻏﺰﻝ ﮐﮩﻼﺗﺎ ﮨﮯ۔ ﺍﮎ ﻏﺰﻝ ﮐﻮ ﺗﯿﻦ ﺣﺼﻮﮞ ﻣﯿﮟ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﮐﯿﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ۔ﻣﻄﻠﻊ ،ﻣﻘﻄﻊ ﺍﻭﺭ ﺍﺷﻌﺎﺭ " ﻣﻄﻠﻊ " ﭘﮩﻠﮯ ﺷﻌﺮ ﮐﻮ ﺍﻭﺭ ﺁﺧﺮﯼ ﮐﻮ ﺟﺲ ﻣﯿﮟ ﺷﺎﻋﺮ ﮐﺎ ﺗﺨﻠﺺ ﮨﻮﺗﺎ ﮨﮯ، ﺍﺳﮯ " ﻣﻘﻄﻊ " ﺍﻭﺭ ﺩﺭﻣﯿﺎﻥ ﻣﯿﮟ ﺟﻮ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﮨﻮﺗﮯ ﮨﯿﮟ، ﺍﻥ ﮐﻮ " ﺍﺷﻌﺎﺭ " ﮐﮩﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ ۔ﺍﯾﮏ ﻏﺰﻝ ﮐﻢ ﺍﺯﮐﻢ ﭘﺎﻧﭻ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﭘﺮ ﻣﺸﺘﻤﻞ ﮨﻮﺗﯽ ﮨﮯ ۔ﺯﯾﺎﺩﮦ ﮐﯽ ﻗﯿﺪ ﻧﮩﯿﮟ ۔ﻏﺰﻝ ﮐﮯ ﺳﺐ ﺳﮯ ﺑﮩﺘﺮ ﺷﻌﺮﮐﻮ ’’ ﺑﯿﺖ ﺍﻟﻐﺰﻝ ‘‘ ﮐﮩﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ ۔
" ﺷﻌﺮ " ﺟﺲ ﻣﯿﮟ ﺩﻭ ﻣﺼﺮﮮ ﮨﻮﺗﮯ ﮨﯿﮟ ﭘﮩﻠﮯ ﻣﺼﺮﻉ ﮐﻮ " ﻣﺼﺮﻉ ﺍﻭﻟﯽٰ " ﺍﻭﺭ ﺩﻭﺳﺮﮮ ﻣﺼﺮﻉ ﮐﻮ " ﻣﺼﺮﻉ ﺛﺎﻧﯽ " ﮐﮩﺘﮯ ﮨﯿﮟ ﺻﺮﻑ ﺍﯾﮏ ﺷﻌﺮ ﮐﻮ " ﻓﺮﺩ " ﮐﮩﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ ۔
’’ ﻧﻈﻢ ‘‘ ﺳﮯ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﯾﺴﺎ ﺍﺻﻨﺎﻑ ﺳﺨﻦ ﮨﮯ ﺟﺲ ﻣﯿﮟ ﮐﺴﯽ ﺑﮭﯽ ﺍﯾﮏ ﺧﯿﺎﻝ ﮐﻮ ﻣﺴﻠﺴﻞ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﯿﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ ۔ ﻧﻈﻢ ﻣﯿﮟ ﺭﺩﯾﻒ ﻭ ﻗﺎﻓﯿﮧ ﮐﯽ ﭘﺎﺑﻨﺪﯼ ﻧﮩﯿﮟ ﮨﻮﺗﯽ۔
’’ ﻣﺴﺪﺱ ‘‘ ﭼﮫ ﺷﻌﺮﻭﮞ ﮐﮯ ﺍﯾﮏ ﻗﻄﻌﮧ ﭘﺮ ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﻮ ﮐﮩﺘﮯ ﮨﯿﮟ۔
’’ ﺭﺑﺎﻋﯽ ‘‘ ﻋﺮﺑﯽ ﮐﺎ ﻟﻔﻆ ﮨﮯ ﺟﺲ ﮐﮯ ﻟﻐﻮﯼ ﻣﻌﻨﯽ ﭼﺎﺭ ﮐﮯ ﮨﯿﮟ۔ ﺭﺑﺎﻋﯽ ﮐﺎ ﻭﺯﻥ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﮨﮯ ، ﭘﮩﻠﮯ ﺩﻭﺳﺮﮮ ﺍﻭﺭ ﭼﻮﺗﮭﮯ ﻣﺼﺮﻋﮯ ﻣﯿﮟ ﻗﺎﻓﯿﮧ ﻻﻧﺎ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﮨﮯ ۔ﺭﺑﺎﻋﯽ ﮐﮯ ﺁﺧﺮﯼ ﺩﻭ ﻣﺼﺮﻋﻮﮞ ﺧﺎﺹ ﮐﺮ ﭼﻮﺗﮭﮯ ﻣﺼﺮﻉ ﭘﺮ ﺳﺎﺭﯼ ﺭﺑﺎﻋﯽ ﮐﺎ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭﮨﻮﺗﺎ ﮨﮯ ۔
" ﻗﻄﻌﮧ " ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﯽ ﺍﯾﮏ ﺻﻨﻒ ﮨﮯ، ﯾﮧ ﭼﺎﺭ ﻣﺼﺮﻭﮞ ﭘﮧ ﻣﺸﺘﻤﻞ ﮨﻮﺗﺎ ﮨﮯ، ﺍﺱ ﮐﮯ ﭘﮩﻠﮯ ﻣﺼﺮﮦ ﻣﯿﮟ ﻗﺎﻓﯿﮧ ﯾﺎ ﺭﺩﯾﻒ ﮐﯽ ﮐﻮﺋﯽ ﻗﯿﺪ ﻧﮩﯿﮟ ﮨﮯ ﻟﯿﮑﻦ ﺩﻭﺳﺮﮮ ﻣﺼﺮﮮ ﻣﯿﮟ ﻗﺎﻓﯿﮧ ﻻﺯﻣﯽ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﮨﻮﺗﺎ ﮨﮯ ۔
’’ ﺳﮩﺮﺍ ‘‘ ﺷﺎﺩﯼ ﮐﮯ ﻣﻮﻗﻊ ﭘﺮ ﺩﻟﮩﺎ ﮐﮯ ﻟﺌﮯ ﮔﺎﺋﮯ ﺟﺎﻧﮯ ﻭﺍﻟﮯ ﮔﯿﺖ ﮐﻮ ﺳﮩﺮﺍ ﮐﺎ ﻧﺎﻡ ﺩﯾﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ ۔
’’ ﻣﻨﻘﺒﺖ ‘‘ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﮐﮯ ﺫﺭﯾﻌﮯ ﮐﺴﯽ ﮐﯽ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﺮﻧﮯ ﮐﻮ ﻣﻨﻘﺒﺖ ﮐﮩﺘﮯ ﮨﯿﮟ ﻟﯿﮑﻦ ﻋﺎﻡ ﻃﻮﺭ ﭘﺮ ﯾﮧ ﻟﻔﻆ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ ﮐﺮﻡ ﺍﻟﻠﮧ ﻭﺟﮩﮧ ﮐﯽ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯿﮟ ﻟﮑﮭﮯ ﮨﻮﺋﮯ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﮐﻮ ﮐﮩﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ ۔
’’ ﺳﻼﻡ ‘‘ ﯾﮧ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﯽ ﺍﯾﮏ ﻗﺴﻢ ﮨﮯ ﺟﻮ ﺯﯾﺎﺩﮦ ﺗﺮ ﺷﮩﺪﺍﺋﮯ ﮐﺮﺑﻼ ﮐﮯ ﻣﺪﺡ ﻣﯿﮟ ﻟﮑﮭﯽ ﺟﺎﺗﯽ ﮨﮯ۔
’’’ ﮨﺠﻮ ‘‘ ﺍﯾﺴﯽ ﻏﺰﻝ ﯾﺎ ﻧﻈﻢ، ﺧﻮﺍﮦ ﮐﺴﯽ ﺑﮭﯽ ﮨﯿﺌﺖ ﻣﯿﮟ ﮨﻮ، ﺟﺲ ﻣﯿﮟ ﮐﺴﯽ ﮐﯽ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻣﯿﮟ ﺍﺱ ﭘﺮ ﻃﻨﺰ ﮐﯿﺎ ﺟﺎﺋﮯ ﯾﺎ ﺍﺱ ﮐﺎ ﻣﺬﺍﻕ ﺍﮌﺍﯾﺎ ﺟﺎﺋﮯ ﮐﻮ ﮐﮩﺘﮯ ﮨﯿﮟ۔
’’ ﻭﺳﻮﺧﺖ ‘‘ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﮐﮯ ﺑﮯ ﻭﻓﺎﺋﯽ ﯾﺎ ﻻﭘﺮﻭﺍﺋﯽ ﮐﮯ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﮯ ﻟﺌﮯ ﻟﮑﮭﯽ ﺟﺎﻧﮯ ﻭﺍﻟﯽ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﻮ ﮐﮩﺘﮯ ﮨﯿﮟ۔
’’ ﮔﯿﺖ ‘‘ ﺍﯾﺴﯽ ﻏﺰﻝ ﮐﻮ ﮐﮩﺘﮯ ﮨﯿﮟ ﺟﺴﮯ ﺳﺮﺍﻭﺭ ﺁﻻﺕ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﮐﮯ ﺳﺎﺗﮫ ﮔﺎﯾﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ ۔
’’ ﻗﺼﯿﺪﮦ ‘‘ ، ﻗﺼﺪ ﺳﮯ ﮨﮯ ،ﺍﺳﮯ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﮯ ﻟﯿﮯ ﺑﮭﯽ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﮐﯿﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ ۔
’’ ﻣﺜﻨﻮﯼ ‘‘ ﮐﻮ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﺎ ﻧﺎﻭﻝ ﮨﯽ ﺳﻤﺠﮭﯿﮟ ،ﺍﯾﺴﯽ ﻧﻈﻢ ﺟﺲ ﻣﯿﮟ ﺩﻭ ﻣﺼﺮﮮ ﺟﻦ ﻣﯿﮟ ﻗﺎﻓﯿﮧ ﻭ ﺭﺩﯾﻒ ﮨﻮ ۔ﻣﺜﻨﻮﯼ ﻣﯿﮟ ﺍﯾﮏ ﮨﯽ ﻭﺍﻗﻌﮧ ﯾﺎ ﻗﺼﮧ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﯿﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ۔
’’ ﻣﻨﺎﺟﺎﺕ ‘‘ ﮐﺎ ﻣﻄﻠﺐ ﮨﮯ ﺩﻋﺎ ﮐﺮﻧﺎ ،ﺩﻋﺎﺋﯿﮧ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﻮ ﻣﻨﺎﺟﺎﺕ ﮐﮩﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ ۔
ﺍﺱ ﮐﮯ ﻋﻼﻭﮦ ، ﻗﻮﺍﻟﯽ، ﺭﯾﺨﺘﯽ،ﻣﺎﮨﯿﺎ،ﺩﻭﮨﺎ،ﮨﺎﺋﯿﮑﻮ،ﻭﻏﯿﺮﮦ ﺑﮭﯽ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﯽ ﺍﻗﺴﺎﻡ ﮨﯿﮟ۔
ﺁﺝ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﮯ ﻋﺎﻟﻤﯽ ﺩﻥ ﮐﮯ ﻣﻮﻗﻊ ﭘﺮ ﻣﺠﮭﮯ ﺍﭘﻨﮯ ﻭﻃﻦ ﮐﮯ ﺍﺩﯾﺒﻮﮞ ،ﺷﺎﻋﺮﻭﮞ ﺳﮯ ﮐﮩﻨﺎ ﮨﮯ ﮐﮧ ﺍﺱ ﻭﻗﺖ ﮨﻤﺎﺭﮮ ﻣﻠﮏ ﻣﯿﮟ ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﺖ ﮐﯽ ﻧﺎﻗﺪﺭﯼ،ﻧﺎ ﺍﻧﺼﺎﻓﯽ ،ﻧﺎﺍﮨﻠﯽ ،ﺑﺪﻋﻨﻮﺍﻧﯽ ،ﻓﺮﻗﮧ ﻭﺍﺭﯾﺖ ﺍﻭﺭ ﻧﻔﺮﺕ ﮐﺎ ﺭﺍﺝ ﮨﮯ ،ﺍﻭﺭ ﮨﻤﺎﺭﮮ ﺷﻌﺮﺍﺀ ﮐﯽ ﺍﮐﺜﺮﯾﺖ ﺻﺮﻑ ﻟﺐ ﻭﺭﺧﺴﺎﺭ ،ﻏﻢ ﺟﺎﻧﺎﮞ ﮐﯽ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﺮ ﺭﮨﯽ ﮨﮯ ،ﺧﺪﺍﺭﮦ ﺍﭘﻨﯽ ﺫﻣﮧ ﺩﺍﺭﯼ ﮐﻮ ﻣﺤﺴﻮﺱ ﮐﺮﯾﮟ ﺍﺩﺏ ﺍﻭﺭ ﺳﻤﺎﺝ ﮐﺎ ﺁﭘﺲ ﻣﯿﮟ ﮔﮩﺮﺍ ﺭﺷﺘﮧ ﮨﮯ ،ﺳﻤﺎﺝ ﺍﺩﺏ ﺳﮯ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﭘﺎﺗﺎ ﮨﮯ ۔ﺍﺭﺩﻭ ﮐﮯ ﺷﻌﺮﺍﺀ ﻣﯿﮟ ﺟﻮ ﻣﻘﺎﻡ ،ﺷﺒﻠﯽ ،ﺣﺎﻟﯽ،ﺍﻗﺒﺎﻝ ﮐﻮ ﻣﻼ ﺍﺳﯽ ﺳﺒﺐ ﺳﮯ ﻣﻼ ۔ﮨﻢ ﯾﮧ ﻧﮩﯿﮟ ﮐﮧ ﺭﮨﮯ ﮐﮧ ﺭﻭﻣﺎﻧﯽ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﻧﮧ ﮐﯽ ﺟﺎﺋﮯ ﮨﻢ ﯾﮧ کہہ ﺭﮨﮯ ﮨﯿﮟ ﻣﻮﺟﻮﺩﮦ ﻋﮩﺪ ﮐﻮ ﺳﺎﻣﻨﮯ ﺭﮐﮫ ﮐﺮ ﺍﺱ ﮐﮯ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﭘﺮ ﺑﮭﯽ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﯽ ﺟﺎﺋﮯ۔
ﯾﮧ ﮨﯽ ﺑﺎﺕ ﮨﻤﺎﺭﮮ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺷﺎﻋﺮ ﺟﻨﺎﺏ ( ﺟﺒﺎﺭ ﻭﺍﺻﻒؔ ) ﻧﮯ ﺍﺱ ﻧﻈﻢ ﻣﯿﮟ ﮐﮩﯽ ﮨﮯ ۔ﺍﻥ ﮐﮯ ﺑﮩﺖ ﺳﮯ ﺷﮑﺮﯾﮯ ﮐﮯ ﺳﺎﺗﮫ ۔
ﻋﺎﻟﻤﯽ ﺩﻥ ﮨﮯ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﺎ ﺁﺝ
ﺁﺝ ﮐﮯ ﺩﻥ ﺳﺨﻦ ﻭﺭﻭﮞ ﺳﮯ ﻣﺮﯼ
ﻋﺎﺟﺰﺍﻧﮧ ﺳﯽ ﺍِﮎ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﮨﮯ
ﺟﺘﻨﮯ ﺻﺪﻣﺎﺕ ﺍِﺱ ﺟﮩﺎﮞ ﮐﮯ ﮨﯿﮟ
ﺍﻥ ﮐﻮ ﻗﺮﻃﺎﺱ ﭘﺮ ﺍﺗﺎﺭﯾﮟ ﺳﺐ
ﺗﺎ ﮐﮧ ﺍﺩﺭﺍﮎ ﮨﻮ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﮐﺎ
ﺗﺎ ﮐﮧ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﮐﭽﮫ ﺍﺟﺎﮔﺮ ﮨﻮ
ﺭِﺳﺘﮯ ﺯﺧﻤﻮﮞ ﮐﺎ ﺑﮑﮭﺮﯼ ﻻﺷﻮﮞ ﮐﺎ
ﺑﮭﻮﮐﮯ ﺑﭽﻮﮞ ﮐﺎﺍﻭﺭ ﻣﺎﺅﮞ ﮐﺎ
ﺑﯿﻦ ﮐﺮﺗﯽ ﮨﻮﺋﯽ ﺭﺩﺍﺅﮞ ﮐﺎ
ﺳﺴﮑﯿﻮﮞ، ﺁﻧﺴﻮﻭﮞ ﮐﺎ ، ﺁﮨﻮﮞ ﮐﺎ
ﻧﮧ ﮐﮧ ﮨﻢ ﻭﮦ ﺳﺨﻦ ﮐﺮﯾﮟ ﻣﻮﺯﻭﮞ
ﺑﺎﺕ ﺟﺲ ﻣﯿﮟ ﮨﻮ ﻣﮧ ﺟﺒﯿﻨﻮﮞ ﮐﯽ
ﺭﺍﮦ ﺑﮭﭩﮑﯽ ﮨﻮﺋﯽ ﺣﺴﯿﻨﻮﮞ ﮐﯽ
ﺗﺬﮐﺮﮦ ﺟﺲ ﻣﯿﮟ ﮨﻮ ﺍﺩﺍﺅﮞ ﮐﺎ
ﺫﮐﺮ ﮨﻮ ﺟﺲ ﻣﯿﮟ ﺑﮯ ﻭﻓﺎﺅﮞ ﮐﺎ
ﺟﺲ ﻣﯿﮟ ﺯﻟﻔﻮﮞ ﮐﮯ ﮐﭽﮫ ﻓﺴﺎﻧﮯ ﮨﻮﮞ
ﺳﺮﺥ ﮨﻮﻧﭩﻮﮞ ﮐﮯ ﮐﭽﮫ ﺗﺮﺍﻧﮯ ﮨﻮﮞ
ﺟﻦ ﮐﻮ ﺩِﻟﯽ ﮐﮯ ﻧﺎﻣﻮﺭ ﺷﺎﻋﺮ
ﻟﮑﮫ ﭼﮑﮯ ﺍﻭﺭ ﻟﮑﮫ ﮐﮯ ﻣﺮ ﺑﮭﯽ ﭼﮑﮯ
ﺁﺅ ﻣﻞ ﺟﻞ ﮐﮯ ﺁﺝ ﻋﮩﺪ ﮐﺮﯾﮟ
ﺟﺘﻨﮯ ﺻﺪﻣﺎﺕ ﺍﺱ ﺟﮩﺎﮞ ﮐﮯ ﮨﯿﮟ
ﺍﻥ ﮐﻮ ﻗﺮﻃﺎﺱ ﭘﺮ ﺍﺗﺎﺭﯾﮟ ﮔﮯ
ﺗﺎ ﮐﮧ ﺍﺩﺭﺍﮎ ﮨﻮ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﮐﺎ
ﺗﺎ ﮐﮧ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﮐﭽﮫ ﺍﺟﺎﮔﺮ ہو