جے ایلن گینور {J. Ellen Gainor:}
::: بنیادی اصطلات کی تشریحات اور مفہومیات :::
۱*۔ سامراج *
کسی قوم کی طاقت اور تسلط کو بڑھانے کی پالیسی ، عمل ، یا وکالت بالخصوص براہ راست علاقائی حصول یا دوسرے علاقوں کی سیاسی یا معاشی زندگی پر بالواسطہ کنٹرول حاصل کر کےوسیع پیمانے پر طاقت ، اختیار ، یا اثر و رسوخ کی توسیع یا مسلط کرنا۔
*تھیٹر اور ڈراما۲ *
ڈرامہ ایک ڈرامہ ہے جو تھیٹر ، ریڈیو یا ٹیلی ویژن کے لیے بھی پیش کیا جا سکتا ہے۔ یہ ڈرامے عام طور پرمسودے یا اسکرپٹ کے طور پر لکھے جاتے ہیں ، یا کسی ڈرامے کا تحریری ورژن جسے اداکار پڑھتے ہیں اورمکالموں کی صورت میں پیش کرتے ہیں ، ڈرامہ سکرپٹ اور اداکری سے تشکیل پاتا ہےاس سے مراد یہ ہوتی ہے ، جبکہ لفظ تھیٹراور اسکرپٹ کی کارکردگی ہے۔
یہ کتاب ایلن سیوری{،J. ELLEN GAINOR،} کے . "سامراج اور تھیٹر: ورلڈ تھیٹر ، ڈرامہ اور پرفارمنس پر مضامین۔کو لندن اور نیو یارک: روٹلیج {1995۔)۔ نے ترتیب دیا۔ اس حجم میں اپنے بہترین مضمون کے ایک حاشیہ میں ، ایلین سیوری نے امپیریل اور پوسٹ امپیرل یا پوسٹ کالونیل اسٹڈیز کی نوعیت کے بارے میں ایک اہم نکتہ بیان کیا ہے: اگر مجھے معلوم ہوتا کہ میں کیریبین امور کے بارے میں بات کرنے والے علماء کی ایک کمیونٹی کے لیے لکھ رہا ہوں ، اس دلیل کو ایک چھوٹے پیرائے میں پیش کرتا ہوں۔ صفحات کی تعداد بہت آسان ہوگی۔ جیسا کہ یہ ہے ، میں بحث کی سطح تک پہنچنے سے قاصر رہا ہوں جو قارئین میں کافی معلومات حاصل کرسکتا ہے۔ یہ بذات خود صنعتی ممالک میں پیدا ہونے والی زیادہ تر اشاعت کا ایک ضمنی اثر ہے۔ جو کیریبین کیہور پر خاص توجہ دیتے ہیں۔ مجھے امید ہے کہ یہ مضمون اس پر مزید معلومات کے مطالبے کو جنم دینے میں مدد دے سکتا ہے۔ (n. 2 ، 252-53) آج کل کے بعد کے مطالعے کے لازمی وسیع فریم میں مشکلات میں سے ایک یہ ہے کہ یہ ناممکن ہے کہ 10میدانوں کے تمام پہلوؤں سے واقف ہوں۔ یہ دیکھتے ہوئے کہ شمالی امریکہ اور برطانیہ میں سامراجی اور بعد از وقت گفتگو میں تعلیمی دلچسپی کافی زیادہ ہے ، سامراجیت اور تھیٹر جیسی جلدوں کی اشاعت قارئین کوتھیٹر اور سامراج کے مختلف پہلووں سے متعارف کروا کر اس دلچسپی کی حوصلہ افزائی کرے گی۔ تاہم ، یہ حجم ان قارئین کو مایوس کرنے کی بھی صلاحیت رکھتا ہے جو اس شعبے میں جانکاری رکھتے ہیں ، کیونکہ کچھ کاغذات اس علاقے کے دوسرے ناقدین کی طرف سے گردش کرنے کے بعد سے نظریاتی پہیوں کو پھر سے تبدیل کرتے ہیں۔ یہ پس نو آنادیاتی مطالعوں {پوسٹ کالونیل اسٹڈیز} کا دوہری پابندی اور تحدیدات ہیں: اس میدان میں ہر چیز کو جاننے کی ناممکنیت کو پہچاننے کے ساتھ ساتھ کسی ایک موضوع کے بارے میں کافی پڑھنے کی ضرورت ہے۔ خاص طور پریہ امریکہ اور برطانیہ سے باہر کے ناقدین کی طرف سے – اب ہم غیر ضروری باتوں سے بچنے کے لیے بنیادی نظریاتی دلائل کی طرف لوٹتے ہیں جو طویل عرصے سے دوسرے حلقوں/ممالک میں دم توڈ چکے ہیں۔ ۔ اس انتخاب کے مضامین مواد کے لحاظ سے وسیع ہیں ، اور جغرافیائی اور تاریخی وقت کے فریم ، انیسویں صدی کے بنگالی تھیٹر پر سوڈپٹو چٹرجی کے مقالے اور دوسری جنگ عظیم کے بعد سلوواکین موڈیم ڈرامہ کے مائیکل کوئین کے تجزیے ، 39 (1996) 712 کتاب نورا ایم آلٹر کے ویت نامی معاصر مزاحمتی تھیٹر کی ریسرچ تھیٹر کا جائزہ ، ہیلن گلبرٹ کا آسٹریلوی ڈرامہ میں ملبوسات کی قرات خوانی، ، اور ڈونلڈ ایچ فریش مین کا معاصر میان تھیٹر پر مضمون۔ تقریبا تمام مواد ای سے بڑھ کر ایک ہے۔- جزوی طور پر اس کی وسیع اقسام کی وجہ سے – اور کچھ مضامین مثالی ہیں ، بشمول ایلن فائل ووڈ کے اندازوں کا اندازہ جس میں برطانوی اور امریکی مفادات نے کینیڈین تھیٹر کو گھیر لیا ہے ، مائیکل ہیز کا سیاق و سباق میں امپیریل ہیلر کا مددگار علاج ناول میں شاہی لمحات ، لورین کروگر کی نسلی امتیاز کے بعد جنوبی افریقہ کی عارضی تفتیش ، اور رابرٹ ایرک لیونگسٹن کا سیزیر اور سکرکاؤ کے ڈیکولونائزنگ تھیٹر پر غور۔ دلچسپ بات یہ ہے کہ اس حجم کے لیے کم از کم مفید کاغذات میں سے ایک ہے ایڈورڈ سید کا جین جینٹ پر: پہلے نصف کی شاندار یادیں اس کی جینیٹ کے بارے میں گفتگو میں مدد کرنے میں بہت کم کام کرتی ہیں ، اور حجم کے ٹکڑے کی خوبی مشکوک ہے۔ پوسٹ کالونیل تھیٹر فیلڈ اب کافی حد تک قائم ہوچکا ہے کہ اسے سیدز جیسے ناموں کے "اہم وزن" کی ضرورت نہیں ہے۔ اس حجم کی کمی اس کا فریم ہے۔ اس نے اپنے تعارف میں ایڈیٹر نوٹ کیا کہ "'سامراجیت ایک بین الاقوامی اور بین القوامی رجحان ہے یہ نہ تو محدود علاقوں میں ہوتا ہے اور نہ ہی ایک خاص لمحے میں" ) ، سامراج کو صرف اس طرح کے عالمی لحاظ سے نہیں سمجھا جا سکتا۔ یہ نہ تاریخی ہے اور نہ ثقافتی: سامراجیت کا مطالعہ اس تاریخی رجحان کے مخصوص مقامی مظہر کی کچھ وضاحت کی ضرورت ہے۔ اس مجموعے کے بہت سے مضامین سامراج کے حوالے سے مخصوص تاریخی لمحات ، پرفارمیٹو ٹراپس {performative tropes} اور نظریاتی دلائل کو مفید طریقے سے حل کرتے ہیں ، لیکن زیلی موضوعات خطرات کو اس اہم خصوصیت سے منقطع کرنے اور "سامراجیت" کے معنی کو مکمل طور پر کمزور کرنے کا خطرہ ہے۔ گہرائی سے تعارف اور/یا مضامین کے لیے ایک مخصوص آرگنائزنگ اصول کی عدم موجودگی کا مطلب یہ ہے کہ یہ حجم بحث کی سہولت کے لیے بہت زیادہ مختلف سمتوں میں منتقل ہوتا ہے سوائے وہ جو خاص طور پر تھیٹر لمحے ، قومی تقریب یا کھیل میں تبدیل ہو جاتے ہیں۔
سامراجیت ایک بین الاقوامی اور مقامی تاریخ بھی ہے۔ یہ نہ تو محدود علاقوں میں ہوتی ہے اور نہ ہی ایک خاص لمحے میں۔ دنیا بھر کی ثقافتوں میں تھیٹر کی کارکردگی طویل عرصے سے سامراج کی نمائندگی اور حمایت ، اور اس کے خلاف مزاحمت اور بغاوت دونوں کے لیے ایک سائٹ رہی ہے۔ سامراجیت اور تھیٹر ایک سنگین مجموعہ ہے جو اس سوال کی کھوج کرتا ہے کہ سامراجی ثقافتوں میں تھیٹر کو کیوں اور کیسے منتخب کیا گیا تھا تاکہ نوآبادیاتی اور نوآبادیاتی دونوں کے خدشات کی نمائندگی کی جاسکے۔ پندرہ نامور اسکالرز اور تھیٹر پریکٹیشنرز کو اکٹھا کرنا ، یہ مجموعہ عالمی اور تاریخی حدود پر پھیلا ہوا ہے اور نوآبادیاتی بعد کے ڈرامے کا ایک منفرد جامع مطالعہ پیش کرتا ہے۔ مضامین موجودہ نظریاتی مسائل میں مشغول ہوتے ہیں جبکہ طبقاتی تشکیل اور سیاسی قوت کے مقام کے طور پر طباعت شدہ متن سے تھیٹر کی طرف توجہ مرکوز کرتے ہیں۔ ایک زبردست اور انتہائی بروقت کام ہے جو، سامراج اور تھیٹر نوآبادیاتی بحث کے بعد دلچسپ نئی جہتوں کو ظاہر کرتا ہے جس مین کَی فکر رریافتیں پوشیدہ ہیں۔۔ شراکت دار: نورا آلٹر سدیپتو چٹرجی؛ مریم کیرن ڈاہل ایلن فائل ووڈ ڈونلڈ ایچ رونڈا گیریلک ہیلن گلبرٹ مائیکل ہیز؛ لورین کروگر جوزفین لی؛ رابرٹفر فریشمیں ایرک لیونگسٹن جولی ایس پیٹرز مائیکل کوئین ایڈورڈ کے اس فکری کارہائے نمایان کو ایلین سیوری بڑی محنت اور سلیقے سے ایک گل دستے میں سجایا ہے۔
::: کچھ کتاب کی موئلفہ کے بارے میں :::
جے ایلن گینور کارنیل یونیورسٹی میں تھیٹر اسٹڈیز کے ایسوسی ایٹ پروفیسر ہیں۔ وہ "شا کی بیٹی" نامی کتاب کی مصنفہ ہیں: ڈرامائی اور روایتی تعمیرات کی صنف (1991) اور برنارڈ شا اور اتھول فوگرڈ کے ڈرامے میں سامراج اور نوآبادیات پر بھی لکھ چکی ہیں۔۔
اسماء صبا خواج کا افسانہ مایوسی فنی و فکری مطالعہ
اسماء صبا خواج کا تعلق لکھیم پور کھیری ہندوستان سے ہے، اردو کی ممتاز لکھاری ہیں، آپ کا افسانہ ''مایوسی"...