ابن انشاء کی شہرہ آفاق نظم “یہ بچہ کس کا ہے؟” میں بنجر صحرا میں ایک نظر انداز بچے کی حالت زار کو دکھایا گیا ہے۔ آپ کے اشعار بچے کی بدحالی کو سامنے لاتی ہیں، جس میں خوشحالی کی دنیا اور بچے کی تلخ حقیقت کے درمیان بالکل واضح فرق کو دکھایا گیا ہے۔
شاعری کا مرکزی موضوع تفاوت اور ہمدردی کے گرد گھومتا ہوا دکھائی دیتا ہے۔ ابن انشا نے ہر بچے کی فلاح و بہبود کے لیے مشترکہ ذمہ داری پر زور دیتے ہوئے دنیا میں پائی جانے والی عدم مساوات کو اجاگر کیا ہے۔ نظم معاشرتی ڈھانچے اور انسانی ہمدردی کے بارے میں سوالات اٹھاتی ہے۔
ابن انشاء کی نظم کی ساخت اور تھیم کے لحاظ سے جائزہ لیا جائے تو پتہ چلتا ہے کہ نظم سات بندوں پر مشتمل ہے، ہر ایک مختلف پہلوؤں کو مخاطب کرتی ہے۔ پہلے دو بند بچے کی حالت زار پر توجہ مرکوز کرتے ہیں، جب کہ تیسرا ماحول – بھوک اور موت کے بارے میں ہے۔ اشعار چار اور پانچ متضاد جہانوں کا تعارف کراتے ہیں۔ چھٹا حصہ مداخلت پر زور دیتا ہے اور آخری حصہ مشترکہ ملکیت اور ذمہ داری پر زور دیتا ہے۔
ابن انشاء نے “بھوک کا صحرا” اور “موت کا صحرا” جیسے استعارے استعمال کرتے ہوئے جذبات کو ابھارنے کے لیے واضح تصویر کشی کی ہے۔ سوال کی تکرار “یہ بچہ کس کا ہے؟” اجتماعی ذمہ داری پر زور دیتے ہوئے ایک بیان بازی کے آلے کے طور پر کام کرتا ہے۔ اور دنیا کے مختلف حصوں کے درمیان تضاد بیانیہ میں تہوں کا اضافہ کرتا ہے۔
نظم بچے کی جسمانی حالت کو بیان کرنے سے لے کر سماجی و اقتصادی تفاوتوں کی گہرائی میں تحقیق کرنے تک مہارت کے ساتھ سامنے آتی ہے۔ ابن انشاء قارئین کو سماجی ڈھانچے، دولت کی تقسیم، اور انسانیت کے عالمگیر بھائی چارے پر غور کرنے کی ترغیب دیتا ہے۔ نظم کا آخری اشعار کی انتہا اجتماعی ملکیت اور ہمدردی کے خیال کو تقویت دیتی ہے۔
ابن انشا نے مہارت کے ساتھ ایک پُرجوش داستان بیان کی ہے جو بچے کے مخصوص حالات سے بالاتر ہے، شاعر قارئین کو عدم مساوات اور مشترکہ انسانیت کے وسیع تر مسائل پر غور کرنے کی تاکید کرتا ہے۔ “یہ بچہ کس کا ہے؟” خود شناسی کی دعوت دیتا ہے، اسے ایک لازوال ٹکڑا بناتا ہے جو تمام ثقافتوں کے قارئین کو پسند آئے گا، یہ نظم مجھے عبید رضا بھائی کے توسط سے ملی ہے اس کے شکرئیے کے ساتھ یہ نظم اہل ذوق قارئین کے مطالعے کے لیے پیش خدمت ہے۔
**”
یہ بچہ کس کا بچہ ہے (نظم)
***
یہ بچہ کس کا بچہ ہے
یہ بچہ کالا کالا سا
یہ کالا سا مٹیالا سا
یہ بچہ بھوکا بھوکا سا
یہ بچہ سوکھا سوکھا سا
یہ بچہ کس کا بچہ ہے
یہ بچہ کیسا بچہ ہے
جو ریت پہ تنہا بیٹھا ہے
نا اس کے پیٹ میں روٹی ہے
نا اس کے تن پر کپڑا ہے
نا اس کے سر پر ٹوپی ہے
نا اس کے پیر میں جوتا ہے
نا اس کے پاس کھلونوں میں
کوئی بھالو ہے، کوئی گھوڑا ہے
نا اس کا جی بہلانے کو
کوئی لوری ہے، کوئی جھولا ہے
نا اس کی جیب میں دھیلا ہے
نا اس کے ہاتھ میں پیسا ہے
نا اس کے امی ابو ہیں
نا اس کی آپا خالا ہے
یہ سارے جگ میں تنہا ہے
یہ بچہ کیسا بچہ ہے
یہ صحرا کیسا صحرا ہے
نا اس صحرا میں بادل ہے
نا اس صحرا میں برکھا ہے
نا اس صحرا میں بالی ہے
نا اس صحرا میں خوشا ہے
نا اس صحرا میں سبزہ ہے
نا اس صحرا میں سایا ہے
یہ صحرا بھوک کا صحرا ہے
یہ صحرا موت کا صحرا ہے
یہ بچہ کیسے بیٹھا ہے
یہ بچہ کب سے بیٹھا ہے
یہ بچہ کیا کچھ پوچھتا ہے
یہ بچہ کیا کچھ کہتا ہے
یہ دنیا کیسی دنیا ہے
یہ دنیا کس کی دنیا ہے
اس دنیا کے کچھ ٹکڑوں میں
کہیں پھول کھلے کہیں سبزہ ہے
کہیں بادل گھر گھر آتے ہیں
کہیں چشمہ ہے، کہیں دریا ہے
کہیں اونچے محل اٹاریاں ہیں
کہیں محفل ہے، کہیں میلا ہے
کہیں کپڑوں کے بازار سجے
یہ ریشم ہے، یہ دیبا ہے
کہیں غلے کے انبار لگے
سب گیہوں دھان مہیا ہے
کہیں دولت کے صندوق بھرے
ہاں تانبا، سونا، روپا ہے
تم جو مانگو سو حاضر ہے
تم جو چاہو سو ملتا ہے
اس بھوک کے دکھ کی دنیا میں
یہ کیسا سکھ کا سپنا ہے؟
وہ کس دھرتی کے ٹکڑے ہیں؟
یہ کس دنیا کا حصہ ہے؟
ہم جس آدم کے بیٹے ہیں
یہ اس آدم کا بیٹا ہے
یہ آدم ایک ہی آدم ہے
یہ گورا ہے یا کالا ہے
یہ دھرتی ایک ہی دھرتی ہے
یہ دنیا ایک ہی دنیا ہے
سب اک داتا کے بندے ہیں
سب بندوں کا اک داتا ہے
کچھ پورب پچھم فرق نہیں
اس دھرتی پر حق سب کا ہے
یہ تنہا بچہ بے چارہ
یہ بچہ جو یہاں بیٹھا ہے
اس بچے کی کہیں بھوک مٹے
(کیا مشکل ہے، ہو سکتا ہے)
اس بچے کو کہیں دودھ ملے
(ہاں دودھ یہاں بہتیرا ہے)
اس بچے کا کوئی تن ڈھانکے
(کیا کپڑوں کا یہاں توڑا ہے)
اس بچے کو کوئی گود میں لے
(انسان جو اب تک زندہ ہے)
پھر دیکھے کیسا بچہ ہے
یہ کتنا پیارا بچہ ہے!
اس جگ میں سب کچھ رب کا ہے
جو رب کا ہے وہ سب کا ہے
سب اپنے ہیں کوئی غیر نہیں
ہر چیز میں سب کا ساجھا ہے
جو بڑھتا ہے، جو اگتا ہے
وہ دانا ہے، یا میوہ ہے
جو کپڑا ہے، جو کمبل ہے
جو چاندی ہے، جو سونا ہے
وہ سارا ہے اس بچے کا
جو تیرا ہے، جو میرا ہے
یہ بچہ کس کا بچہ ہے؟
یہ بچہ سب کا بچہ ہے!
*ڈاکٹر رحمت عزیز خان چترالی اردو، انگریزی اور کھوار زبان میں لکھتے ہیں ان سے اس ای میل [email protected] اور واٹس ایپ نمبر 03365114595 پر رابطہ کیا جاسکتا ہے۔